Op 18 maart a.s. is het 100 jaar geleden dat Martien Coppens geboren werd in Lieshout. Hij wordt gezien als een van Brabants’ grootste fotografen. Voor de Brabant-Collectie is de honderdste geboortedag aanleiding voor een groots restauratie- en conserveringsproject met als doelen: het veiligstellen van Coppens’ foto’s, zijn foto’s voor een breder publiek toegankelijk maken en zijn naamsbekendheid vergroten.
Martien Coppens werd op 18 maart 1908 geboren in Lieshout. Na een leven dat volledig in het teken stond van de fotografie, liet hij bij zijn dood in 1986 een indrukwekkend fotografisch oeuvre na: tienduizenden opnamen en duizenden vintage prints.
Vanwege de kwaliteit van zijn werk en de door hem gekozen thema’s wordt Coppens algemeen beschouwd als de belangrijkste fotograaf die Brabant heeft voortgebracht en wordt hij gerekend tot de voornaamste Nederlandse fotografen van de afgelopen honderd jaar.
Sinds zijn dood in 1986 zijn belangrijke onderdelen van zijn nalatenschap door zijn nazaten ondergebracht bij de Brabant-Collectie van de Universiteit van Tilburg. De nalatenschap bestaat o.a. uit 1632 vintage prints, door Coppens zelf bestempeld als de kern van zijn werk. Later is daar ook nog het privéarchief aan toegevoegd, bestaande uit aantekeningen, correspondentie en een groot aantal werkfoto’s.
Tienduizenden opnamen en duizenden vintage prints
Een groot aantal foto’s dient gerestaureerd te worden om te voorkomen dat de gomtape, die Coppens in de jaren vijftig zelf heeft aangebracht, op termijn een schadelijk effect heeft op de conditie van de originele foto. Verder zullen alle foto’s zodanig behandeld worden dat ze in optimale conditie blijven en het risico op gebruiksschade tot een minimum wordt beperkt.
Om de digitale toegankelijkheid van de kerncollectie te verbeteren worden van alle vintage prints hoge resolutie scans gemaakt. Ook worden de beschrijvingen van de foto’s verbeterd en staat de inventarisatie van Coppens’ archief op de agenda.
Klinkt de naam Coppens bij vele ouderen nog bekend in de oren, bij jongeren is Martien Coppens nauwelijks meer bekend. Om daar wat aan te doen organiseert de Brabant-Collectie diverse publieksactiviteiten, zoals een kijkje achter de schermen van het restauratie- en conserveringswerk.
Ook wordt een symposium georganiseerd met als thema Waarom fotograferen? Dit thema, naar een publicatie van Coppens uit 1983, betreft het enorme contrast tussen het digitale gemak waarmee tegenwoordig miljoenen plaatjes geschoten worden, en de uiterst zorgvuldige manier waarop Martien Coppens zijn foto’s maakte.
De Brabant-Collectie bestaat uit boeken, tijdschriften, prenten, kaarten, handschriften, oude drukken, kranten, foto’s en films over het verleden van Noord-Brabant. Meer informatie op www.brabantcollectie.nl.