Beleef BODY HEAT, een tentoonstelling over de interactie tussen lichaam, klimaat, emotie en beweging. Van 2 september tot 27 oktober tonen elf kunstenaars in de galerieruimte van Droog hoe lichaamstemperatuur reageert op onze veranderende wereld. Met fotografie, sculpturen, installaties en multimedia worden de fysieke en emotionele aspecten van warmte verkend en gevierd.
Woede, liefde, verlangen, angst, passie, stress en schaamte verweven zich tot een intens samenspel dat zich uit in het lichaam – in het bloed, de huid, het hart en de tranen. In een wereld die de rede en rationaliteit verheerlijkt, zijn onze lichamen sensueel en intuïtief. We resoneren met ritmes, trillingen en andere zielen: we zweten, we dansen, we huilen, we lachen.
Door middel van fotografie, sculptuur, installaties en multimedia onderzoeken de kunstenaars en ontwerpers de tastbare en emotionele aspecten van lichaamswarmte: ze verdiepen zich in fysiologische reacties, de onzichtbare krachten die ons drijven, en de uiterlijke uitdrukkingen van onze innerlijke warmte.
De tentoonstelling, samengesteld door curator Yev Kravt, stelt lichaamswarmte voor als meer dan slechts een biologisch fenomeen; het wordt een krachtig symbool voor verbinding, emotie en identiteit.
Fotografie in BODY HEAT
Onderdeel van de tentoonstelling zijn de werken van de Armeense fotograaf Armen Ter-Mkrtchyan en de Franse fotograaf SMITH. Beide kunstenaars benaderen het concept van lichaamswarmte vanuit een uniek perspectief, waarbij fotografie een cruciale rol speelt in het zichtbaar maken van het onzichtbare.
Heliografie van Armen Ter-Mkrtchyan
Heliografie, de eerste methode van "permanente" fotografie, ontleent zijn naam aan de Griekse termen voor zon (helios) en tekenen of schrijven (graphein). De Armeense fotograaf Armen Ter-Mkrtchyan maakt zelf zijn eigen camera obscura’s en vangt daarmee het zonlicht op film. Elk beeld heeft ongeveer dertig minuten, of soms zelfs enkele uren, nodig om zichtbaar te worden.
Op deze foto's zien we reflecties van warmte op plekken waar mensen staan; soms is het sterker, soms zwakker, maar gebouwen en de natuur zijn juist duidelijker zichtbaar. In het werk van Ter-Mkrtchyan onderzoeken we de relatie tussen mens en natuur, mens en architectuur, en mens en locatie.
Ter-Mkrtchyan gebruikt verbrande abrikozen- en perzikpitten als pigment, waardoor de beelden langzaam tevoorschijn komen. De diepe, matte zwarttinten staan in sterk contrast met de zijdeachtige wittinten, wat een indrukwekkend visueel effect creëert. Net zoals herinneringen in de loop van de tijd veranderen, verandert ook de verzadiging van deze foto's, wat ons herinnert aan de vergankelijkheid die ons bestaan kleurt.
Thermotechnologie en thermische camera's
De Franse fotograaf SMITH maakt gebruik van thermotechnologie om te laten zien hoe onze lichamen warmte uitstralen. Met een thermische camera legt SMITH de warmte vast die ons als mens verbindt, ongeacht onze verschillen.
SMITH gebruikt een thermische camera om de lichaamswarmte van zijn onderwerpen vast te leggen en deze om te zetten in het zichtbare spectrum. Het resultaat zijn dromerige, spookachtige figuren die doen denken aan laboratoriumbeelden en nieuwe technologieën waarmee we in contact kunnen komen met fysiek afwezige personen via een scherm. In deze thermogrammen worden afwezigheid en onzichtbaarheid tastbare presences, belichamingen van verlangen. De oranje gloed van een blootgestelde nek onthult de herinnering aan een omhelzing.
De tentoonstelling BODY HEAT is nu te zien in gallery@droog op de Staalstraat 11, Amsterdam.