Button om omhoog te scrollen naar bovenkant pagina
fotografie.nl logo

Effectieve strategieën voor fotografen om te schitteren op een beurs

Fotograaf op een beursstand

Een beurs is een waardevolle omgeving om in contact te komen met potentiële klanten en andere vakmensen. Voor het aanbieden van je eigen fotografie kun je jezelf presenteren op bepaalde B2C (business to consumer) of B2B (busines to business) beurzen. Hier kun je je eigen werk tentoon stellen en potentiële nieuwe klanten ontmoeten.

Het presenteren van je fotografische kwaliteiten op een beurs vereist een goed doordachte aanpak om op te vallen en effectief nieuwe klanten aan te trekken. Toch is het niet altijd gemakkelijk om de juiste presentatie te realiseren. Nog veel te vaak zien we dat beursstands niet de aandacht weten vast te houden en mensen hier met een boog omheen lopen.

Hoe zorg je ervoor dat een beursstand echt opvalt? Hoe overtuig je omstanders om een kijkje te komen nemen en hoe laat je zien dat jouw werken er echt bovenuit steken? Hoe maak je je presentatie echt effectief? In dit artikel geven we enkele tips die hierbij kunnen helpen.

Vooraf

Je doel bepalen: Het is ten eerste belangrijk om het doel van de presentatie duidelijk te hebben. Wat wil je hier precies mee bereiken? Gebruik je nieuwe technieken bij het maken van jouw foto’s? Heb je iets te laten zien waarvan je weet dat veel andere fotografen dit nog niet gebruiken? Of is er iets anders waar je bezoekers op wil attenderen? Zorg dat je weet waar je de nadruk op gaat leggen bij je presentatie, zodat je je daar specifiek op kan focussen.

Je doelgroep als leidraad: Denk ook na over de doelgroep van de presentatie. Wie wil je hier precies mee bereiken? Is de presentatie echt voor iedereen interessant of slechts voor een selecte groep binnen de vakbeurs? Wil je bijvoorbeeld vooral andere fotografen aanspreken om je kennis te delen? Of is het de bedoeling om potentiële klanten jouw portfolio te laten zien en zo nieuwe mensen aan te trekken? Maak een keuze en ga hiermee aan de slag.

De juiste beurs kiezen: Kijk op internet wat er allemaal voor beurzen zijn die aansluiten bij jouw expertise als fotograaf en die je aanspreken.

Ben je bijvoorbeeld voornamelijk bezig met bruidsfotografie, dan zoek je het hoogstwaarschijnlijk in die richting. Maar je kunt ook overwegen om een stand te huren op allerlei andere gevarieerde B2C beurzen, zoals de Negenmaandenbeurs, de 50plusbeurs, of bijvoorbeeld een huisdierenbeurs.

Voor B2B beurzen kun je overwegen om aan locale ondernemersbeurzen deel te nemen, zodat je gelijk mensen uit je eigen regio ontmoet.

Social media: Promoot je aanwezigheid voorafgaand aan de beurs op social media. Zorg ook voor een hashtag voor je stand.

De presentatie

Professionele portfolio: Zorg ervoor dat je een sterk portfolio hebt met je beste werk. Dit kan zowel in gedrukte vorm als digitaal zijn. Overweeg om een tablet of monitor te hebben waarop je je werk in een diavoorstelling kunt tonen.

Opvallende stand: Je stand moet je stijl weerspiegelen en uitnodigend zijn. Gebruik banners, grote prints en een duidelijk zichtbaar logo. Verlichting is ook cruciaal om ervoor te zorgen dat je foto's er op hun best uitzien.

Het succes van een beursstand valt of staat met de juiste uitstraling. Daarom is het belangrijk om te investeren in goede aankleding. Denk bijvoorbeeld aan een mobiel presentatiesysteem, zoals Expofit mobiele presentatiesystemen: deze zijn eenvoudig te vervoeren en tijdens de beurs op te zetten. Hiermee zorg je direct voor een pakkende uitstraling, waardoor je de interesse van mensen wekt zodra ze voorbijlopen.

Natuurlijk is het ook belangrijk dat je over de juiste middelen beschikt om jouw foto’s goed tentoon te stellen. Inventariseer daarom direct wat je nodig hebt om de juiste presentatie te verzorgen en zorg ervoor dat je op alles voorbereid bent.

Promotiemateriaal: Heb voldoende visitekaartjes, flyers of brochures bij de hand om uit te delen. Deze materialen moeten professioneel ontworpen zijn en consistent met je merkidentiteit.

Live demonstraties: Overweeg om live fotoshoots te doen of je bewerkingsproces te tonen. Dit trekt mensen aan en geeft ze inzicht in je werkwijze.

Probeer tijdens het contact of het gesprek met de bezoekers echt jezelf te zijn, zodat ze zien met wie ze straks te maken hebben bij een opdracht. Als er een goede klik is levert dit vaak automatisch werk op.

Mocht je voor piekmomenten behoefte hebben aan een extra aanspreekpunt, neem dan een assistent mee. Besef goed dat het niet per se uitmaakt wie je hiervoor inzet, zolang deze persoon de informatie maar op de juiste manier weet over te brengen, als je zelf even bezet bent.

Besef wel dat alleen jij met de juiste passie over je werk kan vertellen. Je hart ligt bij het fotograferen. Als je dit weet over te brengen, dan kan de presentatie eigenlijk nooit fout gaan.

Interactie met bezoekers: Wees vriendelijk en benaderbaar. Stel vragen en luister naar de behoeften van de bezoekers. Wees bereid om te praten over je werk, ervaring en de diensten die je aanbiedt.

Speciale aanbiedingen: Bied beurspromoties of kortingen aan om bezoekers te verleiden gebruik te maken van je diensten. Moedig bezoekers aan je social media posts te delen.

Netwerken: Maak gebruik van de gelegenheid om te netwerken met andere professionals en potentiële klanten.

Resultaten meten

Nadat de presentatie is afgerond en de vakbeurs voorbij is, is het ook belangrijk dat de resultaten gemeten worden. Hoe succesvol was het? Heeft het opgeleverd wat je hoopte dat het je zou brengen?

Bepaal vooraf hoe je bepaalde doelen kunt meten. Denk bijvoorbeeld aan het aantal standbezoekers, maar ook het aantal mensen dat hun gegevens achterlaat.

Feedback verzamelen: Je kunt feedback verzamelen van degenen die je stand bezoeken. Dit kan via een gastenboek of digitale enquête. Zo ontvang je meer waardevolle informatie over hoe ze de presentatie hebben gevonden en of ze ook daadwerkelijk stappen zullen ondernemen na afloop.

Bekijk ook of directe verkopen na afloop mogelijk zijn veroorzaakt door de beurs.

Follow up: Zorg na de beurs voor een follow-up met degenen die interesse hebben getoond. Een persoonlijke e-mail of een bedankkaartje kan veel gevolgen hebben.

Bestel dit boek
Zeg het voort...
Ontdek meer
Nieuwsbrief
De nieuwste artikelen in je Mailbox?
checkbox
Bedankt! Je aanmelding is verstuurd en we voegen je gegevens toe aan onze lijst. Let op: zorg ervoor dat het door ons gebruikte e-mailadres (info@fotografie.nl) voor de nieuwsbrief straks niet naar je spambox gaat.
Oeps! Er is iets misgegaan bij het versturen, probeer het opnieuw of stuur een bericht naar info@fotografie.nl
Fotografie.nl wordt mede mogelijk gemaakt door: