Sebastião Salgado’s fotoboekklassieker Workers. An Archaeology of the Industrial Age (voor het eerst gepubliceerd in 1993) is een eerbetoon aan de aloude traditie van handarbeid in het nieuwe millennium, waarin machines en computers menselijke arbeiders over de hele wereld vervangen.
Met beelden van opvallende schoonheid en integriteit componeert Salgado een visuele elegie voor de werkende mannen en vrouwen, wier onverzettelijke geest de zwaarste omstandigheden heeft overwonnen voor een sprankje dankbaarheid.
Meer dan die van enige andere levende fotograaf zijn de beelden van Sebastião Salgado van de armen in de wereld een eerbetoon aan de menselijke conditie.
Salgado omschrijft zijn werk als 'militante fotografie' gewijd aan 'het beste begrip van de mens'; de afgelopen decennia heeft hij grote waardigheid verleend aan de meest geïsoleerde en verwaarloosde mensen onder ons – van door hongersnood geteisterde vluchtelingen in de Sahel tot de inheemse volkeren van Zuid-Amerika.
This book is a tribute to those men and women who still work as they have for centuries.
~ Sebastião Salgado
In dit boek vormen driehonderdvijftig duotoonfoto's een archeologisch perspectief van de activiteiten die het harde werken van mensen vanaf het stenen tijdperk, via de industriële revolutie tot nu, hebben gedefinieerd.
Met beelden van het helse landschap van een Indonesische zwavelmijn, het drama van de traditionele Siciliaanse tonijnvisserij en het duizelingwekkende uithoudingsvermogen van Braziliaanse goudzoekers, legt Salgado lagen van visuele informatie bloot om de onophoudelijke menselijke activiteit in de kern van de moderne beschaving te tonen. Hiermee schrijft hij geschiedenis.
Sebastião Salgado: "Photography is memory. The instant in which you capture the subject in front of you with a click. In that moment you carve out a memory of that instance. It's the representation of a moment just gone by, but that will be preserved with that image. Photographs are the archives of history."
Lélia Wanick Salgado: "Books are documents that stand the test of time, that live on. A book can be picked back up, and read over, and over again."
Workers presenteert het onderwerp op verschillende interactieve niveaus: Salgado's inleidende tekst, geschreven in samenwerking met de Braziliaanse auteur Eric Nepomuceno, breidt zijn gepassioneerde fotografische iconografie uit.
Uitgebreide bijschriften, eveneens geschreven door Salgado, bieden een historisch en reëel raamwerk. Een eerbetoon aan de hardwerkende mens.
Sebastião Salgado begon zijn carrière als professionele fotograaf in Parijs in 1973 en werkte vervolgens samen met de fotoagentschappen Sygma, Gamma en Magnum Photos. In 1994 creëerden hij en zijn vrouw Lélia Wanick Salgado Amazonas Images, wat vandaag hun studio is, en exclusief voor zijn werk zorgt.
De fotografische projecten van Salgado zijn te zien in vele tentoonstellingen en boeken, waaronder Sahel. L'Homme en détresse (1986), Andere Amerika's (1986), Terra (1997), Migraties (2000), The Children (2000), Afrika (2007), Genesis (2013), The Scent of a Dream (2015), Koeweit. A Desert on Fire (2016), Gold (2019) en Amazônia (2021).
Sebastião Salgado. Workers. An Archaeology of the Industrial Age - Sebastião Salgado, Lélia Wanick Salgado (Editor)
Pagina’s: 400
Prijs: € 81,85
Uitgever: Taschen