foto: Trey Ratcliff | Milan Train Station at Midnight (HDR opname)
Van alle fotografiedisciplines is High Dynamic Range-fotografie een van de spectaculairste. En zoals bekend niet in termen van onderwerp of camerapositie, maar in eindresultaat.
Voor wie HDR-fotografie niet kent: het heeft alles te maken met het zien van een (contrastrijk) onderwerp en vervolgens het natuurgetrouw fotograferen van dat onderwerp. Niet zelden is dat met de conventionele opnamemethode (de enkelvoudige opname) bijzonder lastig, zo niet onmogelijk.
Dit probleem profileert zich onder andere tijdens het maken van locatiefoto’s, waarop highlights, middentonen en schaduwrijke delen in de opname om voorrang in definiëring strijden. Wat je dus ziet met het oog wordt vaak een slap aftreksel op de foto, waarbij je moet kiezen om bepaalde beeldinformatie in bijvoorbeeld schaduwen of hoge lichten op te offeren voor het totale beeld.
Het ontstaan van deze lacune is te wijten aan de superioriteit van het menselijke oog in het registreren van kleur, detail en helderheid tegenover de beperktheid van de camerasensor die vooral grote moeite heeft met het waarnemen van grote verschillen in helderheid. HDR is een meervoudige opnametechniek die het probleem van een voor de sensor te grote contrastomvang oplost.
Alles is te leren, maar voor het juist toepassen van HDR-tools is wel enige doorzettingsvermogen van de gebruiker vereist
High Dynamic Range fotografie is een opnametechniek met als doel om het verschil in helderheid te overbruggen, dit gebeurt door meerdere belichtingsopnamen te combineren.
HDR expert
Hoewel de meeste van ons de schoonheid van High Dynamic Range (HDR)-techniek kennen, is het meer dan de moeite waard om even stil te staan bij het werk van Trey Ratcliff.
De sympathieke Texaan wordt de meester van de HDR-fotografie genoemd. Kijken naar de foto’s van Ratcliff is beelden zien, die het midden houden tussen fotografie en kunst. Kern is dat hij via de computer meerdere afzonderlijke foto’s (waarop een onderwerp met een hoog dynamisch bereik) combineert, en wel zo dat zowel lichte als donkere partijen detail bevatten. De uitkomst is een surrealistische, om niet te zeggen bijna kitscherige eruptie van kleur.
Niet te beroerd zijn kennis te delen op zijn veelgeprezen photoblog; Stuck In Customs
Kennis delen
Gevraagd naar het pakket dat Ratcliff inzet voor z’n bewerkingen noemt hij Photomatix. Ratcliff: “Maar ook Photoshop helpt me om de gewenste effecten te bereiken.” De Amerikaan haast zich om op te merken dat alles is te leren, maar dat het juist toepassen van HDR-tools wel enige doorzettingsvermogen van de gebruiker vereist.
En om die gebruiker op weg te helpen, is hij niet te beroerd zijn kennis te delen op zijn veelgeprezen photoblog Stuck In Customs.
Zo beschrijft hij daar uitgebreid zijn technieken en kent de site een even leerzame als interessante tutorial over HDR-fotografie. De charme van een photoblog, zo vertelt Ratcliff, zijn de directe en uitgebreide commentaren die hij op z’n buitengewone uitspattingen mag ontvangen.
“Voor mij is het interessant te horen wat bezoekers wel of juist niet mooi vinden aan mijn bijdragen.” En te horen krijgt hij het op zijn ruim drie jaar geleden gestarte reisdagboek, zoals hij het zelf noemt. “Dat deed ik in de eerste plaats voor mezelf, maar ook voor mijn moeder, zodat zij een idee kreeg van wat ik allemaal aan het doen was en waar ik uithing. Dat resulteerde uiteindelijk in mijn photoblog.
Om eerlijk te zijn had ik nooit verwacht dat het zo’n succes zou worden. Mijn blog trekt maandelijks 350.000 unieke bezoekers en dat maakt mij alleen maar gelukkig. Het betekent wel dat ik elke dag van het jaar tenminste een foto wil plaatsen…”
Meer info over Trey Ratcliff en HDR: www.stuckincustoms.com.
Bekijk ook het boek van Trey Ratcliff - A World in HDR