Vanaf het moment dat Eddy Posthuma de Boer (1931) zijn eerste camera oppakt - ruim zeventig jaar geleden - wordt hij bezeten door de fotografie. Hij draagt zijn camera altijd bij zich en hij werkt voornamelijk op straat. Samen met Ed van der Elsken en Johan van der Keuken behoort hij tot de belangrijkste naoorlogse Nederlandse fotografen.
Uit zijn oeuvre spreekt een grote liefde voor de mens en een drang om de gedeelde menselijke ervaring vast te leggen. Geen enkel aspect van het leven laat hij daarbij onaangeraakt: hij zoomt in op drama maar toont ook veel humor.
Zijn werk is veelvuldig gepubliceerd in kranten en tijdschriften zoals Het Parool, de Volkskrant, Time-Life, Avenue en Holland Herald. Maar bovenal is hij – tot op de dag van vandaag - een maker van fotoboeken. Fotomuseum Den Haag presenteert een grote tentoonstelling van deze levende legende waarbij de nadruk ligt op de jaren vijftig, zestig en zeventig.
De fotografie heeft Eddy Posthuma de Boer naar meer dan 85 landen gebracht: hij is getuige van historische gebeurtenissen en komt oog in oog met de groten der aarde. Hij is zijn gehele carrière voornamelijk op pad voor zijn werk als fotojournalist. Naast zijn journalistieke fotografie heeft hij ook altijd persoonlijk werk gemaakt en dit in tientallen fotoboeken gebundeld.
Ik ben op zoek naar de wereld zoals die werkelijk is
In de tentoonstelling De eerste foto van God wordt vooral de periode van de jaren vijftig tot aan begin van de jaren tachtig uit het oeuvre van Eddy Posthuma de Boer uitgelicht, waaronder werken uit zijn eerste grote tentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam in 1961.
Daarnaast wordt de nadruk gelegd op zijn bijzondere band met de literaire wereld. Zijn liefde voor taal en literatuur zien we terug in de vele auteursportretten maar ook in de woordgrappen die Posthuma de Boer vindt op naambordjes, in etalages en tijdens toevallige ontmoetingen van tekst en passanten.
De titel van de tentoonstelling De eerste foto van God verwijst naar het gedicht dat Cees Nooteboom (1933) heeft gemaakt bij een portret van een eenvoudige boer uit Spanje. Wordt de boer die met zijn arbeid zo dichtbij de natuur staat hier geportretteerd als schepper, zijn voeten stevig op de nog te bewerken grond? Of is de werkelijke schepper de fotograaf die het beeld van de mens creëert?
Eddy Posthuma de Boer -De eerste foto van God
Fotomuseum Den Haag - 18 januari tot en met 26 april 2020