foto: © Caroline Piek
In de wereld van de stockfotografie is de concurrentie groter dan ooit. Hoe steek je nog boven het maaiveld uit? Professioneel fotograaf Caroline Piek werkte jarenlang als beeldredacteur bij een beeldbank. Zij geeft je vijf tips om een extra zakcentje bij te verdienen met stockfotografie.
Doe research naar populaire thema’s
Let bij het opbouwen van jouw portfolio op de verkoopbaarheid van de onderwerpen. Over een foto van een berijpt takje valt bijvoorbeeld veel minder te vertellen dan een portret van een verliefd stelletje. Zo’n beeld kom je dus niet snel tegen in een publicatie. Onderzoek eens welke onderwerpen goed verkopen bij een beeldbank voordat je foto’s instuurt. Vaak kun je de zoekresultaten filteren op populaire foto’s. In tijdschriften, kranten en andere media vind je ook veel inspiratie voor thema’s met een hoge verkoopwaarde. Het zijn immers onderwerpen die leven in de maatschappij.
Ga op het juiste moment de deur uit
Stockfoto’s met opvallende kleuren vallen direct op in de zoekresultaten van jouw potentiële klanten. Als je buiten aan de slag gaat is het dus belangrijk om vooraf goed de weersvoorspellingen in de gaten te houden. Zonnige dagen met een strakblauwe lucht kun je het best vermijden. Het felle zonlicht zorgt voor afleidende, harde schaduwen. Zwaar bewolkte dagen leveren juist heel grauwe en grijze foto’s op. Het vergt dus wat planning én geluk voor de ideale weersomstandigheden.
Geef de klant iets te kiezen
Het komt je vast bekend voor. Je hebt bijvoorbeeld een mooie molen gefotografeerd bij zonsopkomst en je loopt weer verder op zoek naar andere fotogenieke plekjes. Bijt jezelf eens vast op één onderwerp en fotografeer vanuit verschillende standpunten, in verschillende seizoenen, bij ander weer etc. Denk bij het fotograferen van mensen aan variatie in handelingen en gezichtsuitdrukkingen. Een zakenman kun je bijvoorbeeld al bellend, werkend op zijn laptop en schrijvend in zijn notitieblok portretteren.
Zorg voor een duidelijk hoofdonderwerp
Kies een duidelijke compositie en probeer storende elementen te vermijden. In een goede stockfoto is het hoofdonderwerp meteen duidelijk. Objecten, mensen en dieren die niets in beeld te zoeken hebben, zorgen al snel voor een rommelige foto. Denk bijvoorbeeld aan een verdwaalde boomtak die nog net de foto in steekt of een persoon die half in beeld staat.
Vindbaarheid is alles
Last but not least; zorg voor een goede beschrijving van jouw foto’s. Je kunt nog zo’n mooi portfolio hebben, maar zonder een goede vindbaarheid ben je nergens. Elk stockbureau hanteert weer andere regels, maar over het algemeen dien je een titel, omschrijving en keywords te bedenken. Beschrijf duidelijk en uitgebreid welk onderwerp je hebt gefotografeerd. Het is handig om jezelf hierbij te verplaatsen in de klant en na te gaan welke woorden jij zou gebruiken om een foto te vinden. Hoe betere termen je gebruikt, des te hoger is jouw kans op verkoop.