Excerpt Scott Kelby’s digitale fotografie boek, Hoofdstuk 3 De waarheid over lenzen - Wat maakt het een portretlens?
Wat maakt het een portretlens?
Sommige soorten lenzen worden portretlenzen genoemd. Ik krijg dan ook vaak de vraag ‘Wat is een goede portretlens?’ Dat is een goede vraag. En eentje waar (zoals vaak als het over lenzen gaat) geen duidelijk antwoord op is. Ik zou zeggen dat een portretlens een lens is met een vaste brandpuntsafstand (hij kan dus niet zoomen) tussen de 85 en 105 mm.
Maar er is een probleem (en hier komt de onduidelijkheid om de hoek kijken). Eerder had ik het over de zoomfactor en fullframecamera’s. Dus een 85mm-lens met vaste brandpuntsafstand op een gewone, niet-fullframecamera komt dan eerder in de richting van een 120mm-lens, nietwaar? Zie je wat ik bedoel? De compressie van de lens zorgt voor flatteuzere opnamen.
(Ik liet twee foto’s naast elkaar zien ter vergelijking.) Daarom zie je zoveel mode- en portretfotografen 70-200mm-lenzen gebruiken, waarbij ze meestal het gebied van 200 mm gebruiken voor opnamen van gezichten en van hoofd/schouderpartijen. (Vooral als het model last van roos heeft. Sorry, ik kon het niet laten.) Ik heb gefotografeerd met een 85mm-lens op een fullframecamera. Maar ik vond het er niet zo goed uitzien als bij een 85mm-lens op een gewone camera. Het 120mm-gebied past toch beter bij mijn stijl.
Gebruik je een telezoom, probeer dan beide uit en beoordeel zelf wat je het beste vindt. Ik wil alleen duidelijk maken dat je voor het maken van professionele portretopnamen niet per se een portretlens (wat dat ook is) hoeft te kopen. Moderne zoomlenzen leveren prima werk en zolang je boven de 100 mm zit, zul je tevreden zijn met het resultaat.
Bron: Scott Kelby’s digitale fotografie boek.