Button om omhoog te scrollen naar bovenkant pagina
fotografie.nl logo

Tips voor het maken van een portfolio website

Tips voor het maken van een portfolio website

Ben jij actief als professioneel fotograaf? Dan weet je ongetwijfeld hoe belangrijk het is om klanten te werven. Alleen met promoten via de sociale media kom je er dan niet. Daarom heb je als fotograaf dan ook zeker een goede website nodig. Lees meer over het belang hiervan en waar jouw website aan moet voldoen.

Het belang van een portfolio

Wanneer je af en toe een foto op de sociale media post, dan is dat zeker nuttig. Maar de gemiddelde bezoeker krijgt dan niet per se een beeld van je gehele werk. En juist bij fotografie is het bij uitstek zo dat men wil zien wat je zoal kunt. Daarom is het zeer belangrijk om een goede portfolio op te bouwen en daar leent een fotografiewebsite zich uitstekend als visitekaartje voor.

En dan denk je wellicht: ik kan weliswaar goed foto's schieten, maar heb niet de kennis en ervaring om een mooie website in elkaar te zetten. Je kan dan makkelijk een website maken via Strato. Je hebt daar zeker geen ervaring voor nodig, omdat je er gebruik kunt maken van een zogenaamde sitebuilder. Dit is een gebruiksvriendelijke tool waarmee je snel en gemakkelijk een mooie website in elkaar kunt zetten. Ook zijn er voldoende opties om een mooie portfolio toe te voegen aan je fotografie website

Reviews verzamelen

We leven ook in een tijdperk waarin vrijwel iedereen eerst onderzoek doet alvorens ze ergens gaan eten, een dienst afnemen of een product kopen. Zowel fysiek als niet-fysiek. Met onze smartphones is het immers hartstikke eenvoudig om even snel op te zoeken of een restaurant wel goede recensies krijgt.

Om betrouwbaar over te komen als fotograaf, is het dan ook zeer belangrijk om positieve reviews te verzamelen. En die reviews kun je dan prima op je eigen website zetten. Wanneer je bijvoorbeeld als trouwfotograaf actief bent, dan kun je vragen of tevreden klanten een leuk tekstje over hun ervaringen willen schrijven. Het is ook goed om een speciale pagina voor reviews te maken, zodat het er allemaal overzichtelijk uitziet.

Beter vindbaar

Je online vindbaarheid vergroten doe je ook met een eigen website. Als mensen bijvoorbeeld mooie foto's van jou hebben gezien op een social media kanaal, in krant of op een andere plaats, en ze willen meer van je weten, dan gebruiken ze daarvoor naar alle waarschijnlijkheid de zoekmachines. Ze vinden je website dan gemakkelijk wanneer ze je naam intypen.

Maar ook met algemene zoekwoorden wil je beter vindbaar zijn als fotograaf. Stel dat je als trouwfotograaf actief bent in de regio Amsterdam. En mensen in de omgeving van Amsterdam zoeken een goede fotograaf voor hun bruiloft. Dan zoeken ze waarschijnlijk online naar ‘trouwfotograaf Amsterdam' of een ander relevant zoekwoord.

Het is de uitdaging om met bepaalde zoekwoorden helemaal bovenaan in de ranking te komen, want dat is de plaats waar de meeste mensen op klikken. Je fotografiewebsite beter vindbaar maken is dus erg relevant.

Daarvoor heb je overigens niet alleen maar een goed werkende website nodig, maar gelijktijdig is het dan belangrijk om aandacht te besteden aan SEO. Dit is een Engelse afkorting van search engine optimization: in het Nederlands zoekmachine-optimalisatie genoemd. Dit zijn in principe alle handelingen die je verricht om beter te worden gevonden met je website.

Denk aan het schrijven van goede teksten die zijn voorzien van relevante keywords. Maar ook bijvoorbeeld het opbouwen van autoriteit: zogenaamde linkbuilding genoemd. Dat populaire websites naar jouw website linken en ga zo maar verder. Dit klinkt allemaal tamelijk complex, maar online is er gelukkig veel over te vinden. Bovendien zijn er tal van marketingbedrijven die zich hierin specialiseren en je daar, tegen een schaalbaar budget, mee kunnen helpen.

Enkele tips voor een goede website

Waar moet een goede fotografiewebsite anno 2025 dan precies aan voldoen?

Tip 1: vertel over jezelf

Soms is het voor een bezoeker niet heel relevant om te weten wie er achter een onderneming zit. Denk bijvoorbeeld aan grote webshops met een goede reputatie. Of denk aan een groot loodgietersbedrijf dat goed bekendstaat en werkt met ervaren vakmensen. Dan ben je niet zo geïnteresseerd in een biografie van degene die bij je langs komt. Maar voor andere ondernemers is dit juist wel bijzonder belangrijk.

Wanneer je bijvoorbeeld cursussen verkoopt, boeken schrijft of, zoals jij, als fotograaf actief bent. Het schieten van prachtige foto's is namelijk een echte kunstvorm en je hebt hier je eigen stijl voor ontwikkeld. Wanneer je meer over jezelf vertelt, dan zal je merken dat je sneller klanten krijgt.

Wat vertel je dan over jezelf? De stijl die je hanteert, kan je natuurlijk zelf bepalen maar het is belangrijk om enkele ingrediënten aan je verhaal toe te voegen. Vertel sowieso waarom je met fotograferen bent begonnen, of je eventueel opleidingen hebt gevolgd, welke camera's je gebruikt en wat je stijl is.

Tip 2: toon verschillende soorten foto's

Het is belangrijk om te laten zien dat je expertise hebt en toon daarom op je website ook veel verschillende soorten foto's. Wanneer je actief bent als sportfotograaf, dan is het in je voordeel om een breed palet aan verschillende type sportfoto's te laten zien. Bijvoorbeeld de typische actiefoto's, maar ook sfeerfoto's van het publiek.

Ook is het belangrijk om de foto's te voorzien van context. Bezoekers vinden het fijn om te weten wat voor verhaal er achter een foto zit. Dit verhaal hoeft overigens geen heel boekwerk te worden. Een paar zinnen voldoen meestal al.

Tip 3: maak de website gebruiksvriendelijk

Dan nog even een algemene praktische tip die in principe voor elke website geldt, maar zeker ook voor het thema fotografie: de website dient zo gebruiksvriendelijk mogelijk te zijn. En dat kun je op verschillende manieren interpreteren. Enerzijds kun je dan denken aan een goede laadsnelheid van je website. Bezoekers haken snel af wanneer je website te traag laadt. Zorg er daarom voor dat je wel foto's op je website hebt staan, maar dat ze niet te veel effect hebben op de laadsnelheid.

Er zijn gelukkig verschillende technieken om dit te bewerkstelligen en je kunt uiteraard ook een expert inschakelen. Gebruiksvriendelijkheid betekent ook dat de website vanaf elk elektronisch apparaat goed bekeken kan worden. We leven immers in een tijd waarin veel types apparaten voorkomen. Gelukkig houden de meeste websitebuilders, zeker die van Strato, daar wel rekening mee.

Bestel dit boek
Zeg het voort...
Ontdek meer
Nieuwsbrief
De nieuwste artikelen in je Mailbox?
Naam
e-mail
checkbox

Bedankt! Je aanmelding is verstuurd, je ontvangt binnen 24 uur een bevestiging in je e-mail. Let op: zorg ervoor dat het door ons gebruikte e-mailadres (info@fotografie.nl) voor de nieuwsbrief straks niet naar je spambox gaat.

Oeps! Er is iets misgegaan bij het versturen, probeer het opnieuw of stuur een bericht naar info@fotografie.nl

Fotografie.nl wordt mede mogelijk gemaakt door: