Wat maakt iets speciaal? Is het op zichzelf al bijzonder, of is het alleen speciaal in vergelijking met al het andere eromheen? Contrast ontstaat als je twee tegenpolen naast elkaar plaatst. Het kan worden gebruikt om de aandacht te vestigen op een belangrijk element in de foto. Contrast is er in verschillende vormen, en in dit artikel kijken we naar enkele manieren waarop contrast gebruikt kan worden om echt unieke foto's te maken.
Allereerst kun je de volgende afbeeldingen vergelijken. In de eerste afbeelding vallen de groene appels heel duidelijk op. Ze contrasteren met het rood van het overgrote deel van de appels. Vanwege de afwijkende kleur kun je een contrast ervaren met al het andere eromheen.
In de volgende afbeelding zien we heel veel groene appels. Ze zijn allemaal erg felgekleurd, maar geen van alle is speciaal of interessant. Het enige wat ze van elkaar onderscheidt, is de grootte en de scherpte van de details. Verder zien ze er allemaal hetzelfde uit.
Dit voorbeeld is belangrijk om te laten zien dat het niet gaat om de dingen die je fotografeert. Het gaat over de manier waarop je ze in de opname gebruikt. Waar plaats je de elementen om ze te laten opvallen? Wat heb je nog meer in de foto betrokken? Contrast creëren gaat over meer dan alleen iets kleurigs in je afbeelding plaatsen. Je moet het object en alles eromheen finesse geven voor een interessante foto.
Contrast inbrengen via kleur
Het is een van de gemakkelijkste en meest toegankelijke manieren om contrast te creëren. Door totaal verschillende kleuren in een opname te gebruiken, kun je de aandacht op je onderwerp vestigen. Sommige fotografen doen dit gewoon in de postproductie. Je kent ongetwijfeld de zwart-witafbeeldingen met een onderwerp, of een deel van een onderwerp, in kleur. Afbeeldingen zoals deze:
Het bovenstaande voorbeeld met de groene en rode appels werkt op een vergelijkbare manier. De groene appels zijn in de minderheid in de afbeelding, dus deze vallen natuurlijk meer op.
Om contrast met kleur toe te voegen, moet je de kleuren in de opname identificeren, uitzoeken wat er niet is en vervolgens iets vinden om dat gat op te vullen.
In de meeste gevallen is het een kwestie van een opname vinden die weinig kleuren heeft. De meeste foto's zijn bezaaid met allerlei concurrerende kleuren, zo erg dat het vaak afleidt. In een studiosituatie kun je eenvoudig de elementen verwijderen die niet passen bij je onderwerp. Buiten in de natuur moet je misschien besluiten om met een andere achtergrond te gaan fotograferen.
Contrast door focus
Scherptediepte en focus hebben ook effect op het contrast. Als je onderwerp het enige is in de opname dat scherp is, zal het sterk contrasteren met al het andere dat wazig is. Zoals bij deze foto:
Om de rest van de opname wazig te maken, hoef je alleen maar een grotere diafragma-instelling te kiezen. Bij F2.8 of F4 krijg je een beeld dat meestal wazig is, behalve het gebied waarop je scherpstelt. Het helpt om wat preciezer te zijn met de focus wanneer je werkt met onderwerpen die niet zo heel groot zijn. Gebruik handmatige focus in plaats van autofocus om dit goed te kunnen uitvoeren.
Contrast door compositie
Waar je je onderwerp plaatst, is ook belangrijk. De regel van derden kan gebruikt worden om nog meer contrast te creëren tussen het onderwerp en de rest van de afbeelding. Volgens deze regel moet het onderwerp voor een derde in de opname geplaatst worden vanaf de boven-, onder-, linker- of rechterkant. Elk van die plaatsen zal de aandacht op het onderwerp vestigen.
Kijk naar de foto met de twee groene appels tussen de rode appels. De groene appels waren niet alleen in de minderheid, maar de fotograaf plaatste ze ook voor een derde in het frame. Dat was geen vergissing. De regel van derden zorgt ervoor dat de groene appels nog meer opvallen.
Contrast door het thema
Soms gaat het niet eens om kleur, focus of compositie. Je kan ook spelen met de thema's in de foto om contrast te creëren. Als iedereen naar rechts kijkt, zal degene die naar links kijkt natuurlijk opvallen tussen de massa. Hetzelfde geldt als iedereen het naar zijn zin heeft, maar één persoon kijkt verdrietig.
Of, in het voorbeeld hierboven is één persoon los van de grond in beeld, terwijl alle anderen nog staan. We hebben de neiging om contrast te zien als iets dat puur beperkt is tot het rijk van kleuren en vormen, maar er is altijd een onderliggend thema dat alles met elkaar verbindt. Soms is dat emotioneel.
Wie van contrastrijke afbeeldingen houden, bedoelt daarmee niet de hele afbeelding. Het is gewoon niet mogelijk om een hele afbeelding een hoog contrast te geven. Waar zou het anders nog mee contrasteren? Om contrast te creëren, moet je nadenken over dat ene element in de foto waarop je de aandacht wilt vestigen. Of het nu gaat om kleur, focus, compositie of de manipulatie van een thema, je krijgt altijd een interessant resultaat.